For every use related to shipbuilding (repair or construction of boats of any type, as well as for many uses in a coastal environment), there are certain types of wood that are most suitable for these tasks.
Two different types are used in shipbuilding timber:
a)The hard wood (hardwood). It is the wood that comes from broad-leaved trees of the temperate zone, i.e. from the forests of Europe and B. America or from wood that comes from the tropical forests of S. Asia, Africa, S. America, etc.
b)Softwood (softwood). It is the wood produced from coniferous trees (pine, fir, spruce, etc.). Coniferous forests exist in both Europe and North America, as well as parts of Asia. Coniferous forests are found mainly in the temperate zone.
The 13 main species for shipbuilding timber
There are many types of timber in general, but the main onesspecies in shipbuilding timber They are:
- the oakEurope and America (with a specific weight of 680-780kg / m3).
- the despot(honey) of Europe and America (with a specific weight of about 660kg / m3)
- the Iroquois of Africa(with a specific weight of approximately 680kg / m3)
- the European chestnut(with a specific weight of about 600kg / m3)
- the maonoid family. African woods with a specific weight of about 500-650kg /m3
- the meridian(Asian wood) with a specific weight of about 600kg / m3
- the niagonof Africa with a specific weight of about 630kg / m3
- the pine, both domestic and Scandinavian (Swedish - Finnish, etc.) with a specific weight of approximately 440-550kg / m3
- the pitch pineNorth America with a specific gravity of about 630kg /m3
- the Burma (BURMA) TIK, which is considered the best wood for shipbuilding. It is hard to find wood and in its good qualities it is wood with a particularly high cost (its specific weight is about 730kg / m3
- the AZOBE. Ξύλο προερχόμενο από την Αφρική, με εξαιρετική αντοχή στην σήψη και πολύ μεγάλες αντοχές σε κάθε υγρό περιβάλλον. Είναι το ξύλο με τις μεγαλύτερες αντοχές στην υγρασία, καθώς και στις προσβολές από σαράκι, καθώς και από ξυλοφάγα έντομα. Είναι από τα καταλληλότερα ξύλα τόσο για κατασκευές μέσα στη θάλασσα όσο και σε παραθαλάσσιο περιβάλλον (προβλήτες, λιμενικές εγκαταστάσεις, φράγματα κλπ). Έχει τις καλύτερες επιδόσεις σε αντοχές και αντίσταση στο σάπισμα. Αποτελεί αξιόπιστη επιλογή, για κάθε υγρό περιβάλλον.
- The eucalyptus, both Australian and domestic, with a specific gravity of approximately 830-900kg/m3
- There are also many other woods that are suitable, such as American Oregon pine, cypress, cedar, etc.
Lumber intended for shipbuilding use should bewood with low moisture. The moisture content of the woodshould not exceed 15%and its specific weight should preferably not be more than about 850 kg / m3 and less than 370 kg / m3.
From all the above we can safely understand thatin shipbuilding timber, it is considered essential:
- To be useddryer timber and spread
- The wood you will buy must be storedin closed and covered storage areas
- The timber must be placed in the warehouse of the timber merchant in an orderly manner so that it remains, over time, in good condition
- to be sound and good quality timber.
Wood intended for shipbuilding must be of good quality,without being infected with sarcoid, not to be lit, not to have falling roses as well as not to have large and continuous cracks.
In our business there iswide variety of wood available, all kinds, excellent qualityand in many dimensions.
The use of marine plywood as shipbuilding timber
They are a very widespread industrial timber product in shipbuilding, with many applications. The marine plywood chosen for marine use should be of good quality, so that there are adequate strengths.
Such marine plywood, among others, isbirch of Russia, okume of Africa, pine of Europeκλπ. Η ποιότητα των κόντρα πλακέ θαλάσσης, για τις εργασίες ναυπηγικής, θα πρέπει να είναι Α΄ ποιότητας. Τα φύλλα πρέπει να μην έχουν ελαττώματα, σκασίματα, ξεκολλήματα, ρόζους, κενά κλπ.). Οι συνήθεις διαστάσεις των κόντρα πλακέ θαλάσσης είναι 250 Χ 125 και τα πάχη τους κυρίως είναι: 4 χιλ. 6 χιλ. 9χιλ. 10χιλ 12χιλ. 15χιλ. 18χιλ. 20χιλ. 21χιλ. 25χιλ. κλπ.
In our company there is a wide variety of marine plywood ready for delivery.
Adhesives for marine use (shipbuilding)
Τόσο στην φυλουργική όσο και στις διάφορες εφαρμογές της ναυπηγικής υπάρχουν περιπτώσεις όπου απαιτούνται αξιόπιστες συγκολλήσεις. Σε αυτές τις περιπτώσεις η χρήση της σωστής για την κάθε εφαρμογή κόλλας είναι μέγιστης σημασίας. Ποιες – όμως – κόλλες είναι οι κατάλληλες για ναυτιλιακή χρήση?
GluePUpolyurethane
Η πιο διαδεδομένη κόλλα για ναυτιλιακές εφαρμογές είναι η κόλλα PU πολυουρεθάνης. Έχει μεγάλες αντοχές και διάρκεια ζωής. Είναι κόλλα ενός συστατικού και στην αγορά λέγεται συνήθως κόλλα θαλάσσης. Έχει χρώμα μελί και είναι σχετικά παχύρευστη κόλλα. Είναι κόλλα που δίνει τη δυνατότητα, σε αυτόν που τη χρησιμοποιεί, να δουλέψει χωρίς μεγάλη χρονική πίεση γιατί αργεί να ενεργοποιηθεί (περίπου 2-3 ώρες). Είναι κόλλα διογκούμενη, πράγμα που σημαίνει, ό,τι τυχόν κενά που υπάρχουν, γεμίζουν και παράλληλα στεγανοποιούνται.
Two-component epoxy glue (2 K).
Είναι κόλλα που εξασφαλίζει αντοχή και στεγάνωση. Αποτελείται από την κυρίως κόλλα (ρητίνη) δηλαδή το συστατικό Α και τον (σκληρυντή της) δηλαδή το συστατικό Β. Είναι απαραίτητο να χρησιμοποιείται σε μικρές ποσότητες, έτσι ώστε να μπορεί να δουλεύεται άμεσα, χωρίς να προλαβαίνει να στερεοποιείται γρήγορα, με αποτέλεσμα να απορρίπτεται.
One-component wood gluesD4.
They are white polymer adhesives that offer quick and strong bonding with moisture resistance (waterproof adhesives). They are suitable for all types of wood and wood products.
Petrol glues.
In our company there are gasoline glues produced by the STATUS THRAKON factory. There are CARMYCO petrol glues of all kinds, such asCarmyfix cm – 43, the cm – 54, the cm – 233, the glue hardenerCarmydur etc.
Also, there isCarmyfix cm-888which is a transparent 1-component polyurethane adhesive, which is suitable for use on pvc inflatable boats, tr thermoplastic rubber, synthetic materials, etc.
Sea minion
There is a sea minion availableSTATUS THRAKON, suitable for protecting metal surfaces from oxidation.
Preservatives and varnishes
In our company, we have ready-to-deliver, in a wide variety, its impregnation varnishesBONDEX Denmark (BONDEX MATT WOOD PROTECTION, BONDEX PREMIUM, BONDEX PERFECT PLUS etc.), as well as marine and wood varnishes in glossy, satin and matte.